Oświetlenie jest jednym z najważniejszych aspektów fotografii reklamowe któremu będziesz musiał poświęcić najwięcej czasu i nauki. Dowiedz się jak unikać niechcianych odbić, uzyskać dobrą ekspozycję i zachwycić potencjalnych klientów. Pierwszą rzeczą, którą musisz wziąć pod uwagę to jaki rezultat chcesz uzyskać, co chcesz przekazać w obrazie.
Przyjrzyjmy się głównym cechom oświetlenia w celu zastosowania ich w fotografii reklamowej.
Światło naturalne jest nadal rodzajem oświetlenia, które należy wziąć pod uwagę podczas fotografowania produktu. Jeśli pracujesz w środowisku z dobrym naturalnym oświetleniem, skorzystaj z niego, to światło jest bardzo fotogeniczne i nie wymaga inwestowania w zbyt wiele akcesoriów. Wadą jest to, że zmienia się w każdej chwili, więc musisz wyczuć moment i być dość szybki.
Sztuczne oświetlenie pozwala nam na kontrolowanie światła niezależnie od pory dnia, co ułatwia nam fotografowanie bez przerwy, pod pełna kontrolą.
Należy pamiętać, że jedno nie wyklucza drugiego, światło naturalne i sztuczne są doskonale komplementarne i jedno może nadrobić braki drugiego. W przypadku obu typów należy wziąć pod uwagę jakość światła: może ono być miękkie (duże źródło światła w stosunku do obiektu) lub twarde (małe źródło światła w stosunku do obiektu).
Miękkie lub rozproszone światło jest idealne do fotografowania owoców i warzyw i generuje niewiele cieni.
Twarde światło jest idealne do podkreślania kształtów i dużych kontrastów. Światło słoneczne w południe byłoby przykładem twardego światła.
Kolejną cechą światła, o której powinieneś wiedzieć jest sposób w jaki światło zachowuje się w zależności od kierunku, z którego jest rzucane na obiekt:
Reflektor: Światło uderza w obiekt czołowo i tworzy bardzo płaskie obrazy z niewielką ilością tekstur lub cieni.
Światło boczne: światło jest umieszczone po jednej stronie obiektu. W rezultacie otrzymujemy obraz o wysokim kontraście podświetlenia między stroną podświetlaną a nieoświetloną.
Światło pół-boczne: światło pada pod kątem około 45º. Oświetlenie to zaznacza tekstury i generuje uczucie głębi. Jest to jeden z najczęściej stosowanych schematów świetlnych.
Światło konturowe: stosowane jest pod kątem około 135º i służy do podkreślania faktur, podkreślania perspektywy i zarysowania obiektu.
Podświetlenie: Światło pochodzi zza obiektu, a więc przed kamerą. Kontrast w tym przypadku jest skrajny między światłem a cieniem, przy czym większość informacji o obiekcie ginie poza jego kształtem lub sylwetką.